Här är bloggen för dig som vill ha stenkoll på SO. Här kan du bl.a hitta elevarbeten, IKT-verktyg, arbetslänkar inom historia, religion, geografi och samhällskunskap!
fredag 20 november 2015
tisdag 8 september 2015
Att resonera kring! / DN Augusti 2015
onsdag 26 augusti 2015
tisdag 30 juni 2015
onsdag 13 maj 2015
fredag 8 maj 2015
Extrauppgift i samhällskunskap år 6.
Här är en extrauppgift för er som vill höja ert betyg i samhällskunskap - klicka HÄR!
torsdag 7 maj 2015
Extrauppgift Ekonomi!
tisdag 5 maj 2015
måndag 27 april 2015
Korta genomgångsfilmer från Studi.se om Hinduismen!
Här kan ni titta på korta genomgångar om Hinduismen!
Människosyn i Hinduismen:
torsdag 16 april 2015
TEMA: BIG BANG VS LUSTGÅRDEN
5B Runbacka skolor!
Ert uppdrag börjar nu! Ni ska nu diskutera livets stora frågor. Kan man tro på vetenskapen och vara troende samtidigt? Ni ska diskutera frågorna:
- Vad händer efter döden?
- Vad är meningen med livet?
- Var kommer vi ifrån?
Diskutera de här frågorna utifrån både ett religiöst perspektiv och ur ett vetenskapligt perspektiv!
Redovisa i en film, podcast eller redovisa med en presentation!
För att komma till uppgiften klicka HÄR!
Lycka till 5B!
torsdag 2 april 2015
Kunskapskrav 8B Ekonomi
söndag 29 mars 2015
Uppgift 6A och Podcastskolan
Podcastskolan lever!
Uppgift 6A
Klicka på länken för tips om varför och hur man går tillväga för att göra en pod cast!
När du klickat på länken och kommit in på sidan måste du klicka på rubriken som också heter Poscastskolan.
Caroline
Uppgift 6A
Klicka på länken för tips om varför och hur man går tillväga för att göra en pod cast!
När du klickat på länken och kommit in på sidan måste du klicka på rubriken som också heter Poscastskolan.
Caroline
fredag 27 mars 2015
Powerpoint - Samhällsekonomi 8B!
Här är min Power Point i Samhällsekonomi. En version med tal till kommer inom kort!
måndag 23 mars 2015
Genomgång Buddhismen!
Något som inte riktigt framkommer i den här genomgången är att eftersom alla handlingar leder till nya handlingar, nya händelser hänger det ihop med ens "Karma". Vad vi gör idag kommer att påverka oss imorgon.
Våra handlingar av idag kommer alltså påverka vad vi gör imorgon och så vidare! Detta är mycket centrala tankegångar inom Buddhismen. Något som Buddha funderade mycket över.
Det hänger i sin tur ihop med de fyra ädla sanningarna och den åttafalldiga vägen - Hur vi ska få slut på vårt lidande och kunna nå Nirvana och inre lycka!
söndag 22 mars 2015
Människosyn inom Buddhism
6AB: Titta på filmen och kom på en fråga till klassen!
måndag 16 mars 2015
onsdag 11 mars 2015
Berättelsen om Abraham!
Läsa till 4B tisdag!
- Titta på filmen
- Ställ en fråga till filmen, en fråga du vill ställa för att "kolla" dina klasskompisar!
tisdag 10 mars 2015
Människosyn inom Hinduismen
Läxa 6AB
- Se filmen/"flippen"
- Skriv ner en fråga utifrån "flippen" och ta med tillbaka till skolan (en fråga som du vill ha svar på eller en fråga som du vill kolla om klasskompisarna kan)!
tisdag 3 mars 2015
Religion i 6A
Första steget i "hur vi ska arbeta med religion" i 6A!
Eleverna har kikat på Kunskapskraven och har nu kommit med ideér på:
1) Hur ska vi på bästa sätt ta in kunskap om Hinduism och Buddism?
2) Hur vill vi redovisa våra kunskaper?
Vi tog hjälp av Padlet.com, så att alla kunde se vad alla skrev samtidigt!
fredag 20 februari 2015
Twitter!
Nu har vi fått lite fart på Twittrandet! När vi för ett år sedan började lite smått med twitter använde vi det mest för att följa nyhetsflödet, genom att följa dagstidningarna. Genom att läsa nyheter på twitter kunde eleverna få de nyaste nyheterna i korthet. Några twittrade ut de nyheter som de tyckte var extra intressanta.
Under "Afrikatemat" fick sjuorna prova på att twittra ut sina egna åsikter och tankar om sitt arbete. Det var lite klurigt och det rann ut i sanden.
Under valet följde några elever våra partier och politiker. Några vågade sig på att ställa frågor till politikerna, som politikerna tyvärr inte svarade på - men ändå.
Under vårterminen har vi ändå fått fart på twittrandet i och med att #Runbacka twittrade under en dag för att se om vi kunde "trenda" på Twitter. Det gjorde vi under några minuter under förmiddagen!
Så vad kan vi använda twitter till? Varför ha twitter som ett kompliment till undervisningen?
Källkritik: Eleverna lär sig att värdera källor, som exempelvis politiker och tidningar.
Kommunikation: Eleverna lär sig att kommunicera genom sociala medier på ett bra sätt. Det kan vara bra att kunna göra sin röst hörd på ett konstruktivt sätt i ett samhälle där sociala medier blir allt större. Eleverna kommunicerar med varandra, sina lärare och andra människor på nätet.
Säkerhet på nätet: Ett bra sätt att träna sig i att vara korrekt på nätet. Vi diskuterar hur man beter sig, vad man kan skriva och vad man inte kan skriva.
Uttrycka egna åsikter: Twitter kan vara ett bra sätt att uttrycka sina egna åsikter. Det är också ett bra sätt att kunna tänka igenom sina åsikter innan man uttrycker dem, innan man tweetar måste man ju självklart tänka på frågor som: "Kan jag skriva det här?" "Hur kommer detta tas emot av andra människor?" "Är det relevant för någon annan att veta?".
Dela med sig: Twitter är ju ett bra sätt att dela med sig av bra erfarenheter, få ut information och ta del av andras erfarenheter och arbeten. Vi kan visa hur vi arbetar och ta del i hur andra elever på andra skolor arbetar.
Information: Twitter kan vara en bra informationskälla, om man lär sig att leta rätt. Information om nyheter, politik osv. Men kommer man en bit i sitt twitteranvändande kan man också få information från sina lärare och kompisar. Man kan få svar snabbt och enkelt.
Men kom ihåg: Allt du skriver på Twitter sparas! Så skriv inget personligt eller privat. Skriv inte något som kan skada eller kränka en annan människa. Var nätsmart!
Så här tyckte förra årets sjuor om twitter efter att ha arbetat med det ett par veckor:
torsdag 5 februari 2015
Det här med resonemangen...
Det kan vara lite klurigt att förstå sig på det här med resonemang. Vad är ett utvecklat och nyanserat resonemang egentligen. Hur gör jag för att få till det? Hur kan jag träna på det? För det behövs träning för att träna upp den här förmågan att kunna resonera. Precis som du tränar glosor eller pluggar till ett prov i historia, så måste du träna på att resonera. Ett sätt att försöka förstå sig på det här med resonemang är att titta på följande två filmer. Kanske inte bara en gång, utan tio gånger! Tills du förstår eller i alla fall förstår vad det är du kan fråga din lärare, så att hon eller han kan hjälpa dig på vägen! Du kan också titta under rubriken "The big five" här på So-bloggen, där finns en lista tips som du kan ha med i dina resonemang!
Förstå resonemangen i SO:
Från UR:s serie "Orka Plugga":
Från lektion där förklarar ovanstående program tillsammans med eleverna:
![]() |
Lägg till bildtext |
fredag 30 januari 2015
En film från BETT (utbildnings- och IT-mässa för skolan) i London 2015!
Vi var några pedagoger från Runbacka som fick följa med 115 andra pedagoger från Sollentuna till BETT och London i januari. Här är en film om vad vi var med om och vad vi inspirerades av där!
måndag 26 januari 2015
Science Museum, London!
Industriella revolutionen direkt från Science Museum, London! Som godis för en So-lärare ;-)
Science Museum
Ser ni vad det är?
söndag 18 januari 2015
Nu kan nu 5B lyssna på "Medeltiden" och 8B kan lyssna på kapitlet "Världens befolkning"!
Medeltiden:
En genomgång om Medeltiden (särskilt för er som var borta när jag hade genomgång i 5B):
Världens befolkning (s.118 - )
onsdag 7 januari 2015
Planering VT 2015
VT
Planering för 5B
Medeltiden och Vasatiden. Vad hände i Sverige och Europa under 1100-1500-talen? (Historia) Vi kommer att ha genomgångar och titta på “Med Ahmed i Medeltiden”, samtidigt som vi läser i läroboken. Efter grundkursen om Medeltiden kommer vi att ha ett test.
Sedan kommer ni att få arbeta mer praktiskt (ämnesövergripande med Svenskan) och det kommer ni också få vara med och planera. Vi arbetar med Medeltiden fram till sportlovet.
Islam. Vi lär oss om grunderna i Islam. Hur lever man som muslim? I Sverige och i andra delar av världen? (Religion)
Ämnesövergripande med NO.
Planering för 4B
Vikingatiden. Hur levde man på Vikingatiden? Vilken tro hade man? Vad var Midgård egentligen?
(Historia)
Vi kommer att ha genomgångar och arbeta med läroboken de första veckorna. Sedan kommer ni att få vara med att planera lite mer praktiskt arbete, där ni kommer att få vara med i planeringen. Ni måste använda er av ett “IKT-verktyg”, exempelvis iMovie, Movenote, presentation mm. Vi arbetar med Vikingatiden fram till sportlovet
Judendomen och Kristendomen. Vi lär oss om grunderna i dessa religioner och tar reda på vad det är för skillnad mellan en kyrka och en Synagoga. Hur lever man som jude? Hur lever man om man tror på kristendomen? (Religion)
Planering för 6B:
Urbefolkningar (Historia). v 2-9
Religion
Företagsekonomi
Planering för 6A:
Stormaktstiden (historia) Vi har först en grundkurs med genomgångar och lärobok. Ni får sedan vara med och i planeringen, innan vi startar upp mer praktiskt arbete med IKT. v 2-9
Hinduism och Buddism (religion):
Planering för 8B:
Företagsekonomi: Starta eget. Uppstart v 2
“Rika och fattiga länder” (geografi) v 3-9
Företagsekonomi: Genomgångar och arbete med eget företag. Ska vara klart kring Påsklovet - datum kommer senare, när vi ser hur det går med arbetet.
Islam/Religion (maj)
En övning i att snabbt ta beslut och att välja ett IT-redskap som hjälper dig att nå högre kunskapskrav!
1. Ta fem minuter och välj sedan ett SO-område som du gärna skulle vilja arbeta med.
2. Använd en informationskälla du har tillgänglig och läs på ditt ämne ca 15 minuter. Gör anteckningar på något sätt.
3. Skriv en kort fakta text om detta ämne. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite du skriver.
4. Hitta ett IKT-verktyg som du sedan presenterar din fakta i.
Du kommer få minimal hjälp av din lärare, det här kan du göra själv!
Detta är bara en övning och du kommer inte bedömas på något sätt. Jag kommer slumpmässigt välja ut några elever som kommer att få visa upp vad ni gjort.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)